Rád bych se podělil o svoje zážitky jak s nákupem, tak s poslechem reprosoustav VMA-I SL.
Předně, zpracování ozvučnice se mi moc líbí, hlavně varianta Americký ořech, která vypadá opravdu jako kus nábytku do mé jeskyně. Samozřejmě i jiné varianty jsou hezké, a tak si každý vybere určitě tu svou.
Už jako kluk jsem si stavěl zesilovače a na střední jsem si postavil trochu větší dílo o výkonu 2x150W/4ohm lepších parametrů vše s diskrétních součástek. Stavba staršího DPA380 taky připadala v úvahu, ale na ní jsem jako studen neměl takové finance a tak jsem investoval cca 8palackých do jiné konstrukce. Kdybych v té době věděl, jaké s ní budou problémy ohledně kmitání a stability, půjčil bych si a raději postavil to DPA. Na konci roku 2014 jsem se rozhodl zesilovač upravit a spolu s ním se poohlídnout po kvalitní reprosoustavě, ať už koupi nebo stavbě. Volba byla o to jednodušší, protože jsem věděl, co jsem chtěl: 3pásmo, sloupové s basovým měničem minimálně 8" s cenou do 40tisíc do bytu 24m čtverečních.
Rozhodně jsem nechtěl nic starého, bazar kousky by nějaké byly, ale byl to zase risk, že člověk naletí. Navíc je kolikrát problém testování, když pokaždé máte jinou místnost a jiný zesilovač a ten můj pro změnu ještě ani nebyl opraven. Do návrhu reprosoustav jsem se ale nehrnul, protože nejsem mistr tohoto řemesla a než bych bedny postavil, uplynul by další rok.
V Praze jsem obešel několik prodejen s HiFi technikou. Na začátku to bylo jen poslechové studio Sony, kde přístup ze strany prodejců byl spíše "moc si nevymýšlejte a pokud se Vám nelíbí, kupte si třeba tyto" spolu s potřebou prodat za každou cenu mě spíše pak jen odrazoval. Pak následovaly další poslechové studia, ale pořád to bylo ve stylu "za kvalitu se musí zaplatit vysoké částky" ne jinak je tomu u značek Xavian jinak nazývaný jinými pavián. Z jejich sortimentu jsem slyšel a i se mi vizuálně líbily XN Virtuosa, kvalita zvuku byla samozřejmě perfektní, ale opět cena 132tisíc a malou výtku jsem měl k membránám, ty vypadala otřesně.
Firma Shan má pro změnu chabý sortiment a pro výkony 100-150W sinus jsou ceny nad 100tisíc. Navíc ceny jsem se dozvěděl, až když jsem je musel kontaktovat, na webu je totiž neuvádí. Měl jsem tu čest slyšet reprosoustavu Pilot (váha přes 120kg), jenž byly krmeny úžasným zesilovačem Onkyo Grand Integra M-510. Poté byly k němu připojeny bedny Quadral Vulkan mk4, jenž vypadaly moc hezky. Bohužel, bedny byly staršího data, já měl pocit, že součástky v ní už by potřebovaly vyměnit, tak jako horní závěs membrány a dosti špinavý vrchlík. Navíc cena 40tisíc už nebyla nejnižší a reprobedny nutně potřebovaly repas.
Slyšet stojanové repro Focal JMlab micro utopia Be v jiném studiu byl ale nádherný pocit. Nikdy bych si nemyslel, jak dokážou regálové reprosoustavy krásně zahrát i basovou složku, ale cena za ně byla opravdu vysoká. JBL LS80 s cenou 70palackých hrály taky luxusně, JBL L880 se mi líbily vzhledově i cenou, ale nikde nebyla možnost si je poslechnout, tak nedokážu posoudit zvukovou stránku.
Nakonec jsem se bedny rozhodl postavit, protože hotové a kvalitní byly drahé a zbytek v cenové kategorii do 30tisíc buď nebyly k dispozici, nebo to bylo "bláto". Po shlédnutí webu jsem objevil pár firem, jenž prodávají stavebnice. Na stránkách Revoco byl celý sortiment reprosoustav německého Visatonu. Opět ale bez cen pro ČR. Zde předkládám, co mě zaujalo:
Concorde MK III, cena s DPH 49717,- CZK
Classic 200, cena s DPH 35170,- CZK
Atlas Compact MK V, cena s DPH 43813,- CZK
Hmmm, stavebnice obsahuji sice veškerý elektromateriál (osazené oživené vyhybky), bassreflexové nátrubky, tlumici materiál (je-li ovšem součástí), ale NEOBSAHUJE ŽÁDNÉ ozvučnice. Skladem nedrží žádné stavebnice, objednává se na zálohovou fakturu, slyšet je tedy ani nelze a termín dodání cca 3 týdny!
Když jsem objevil Totemy řady 100, nelíbilo se mi zpracování ozvučnic a po konzultaci s kamarády zda do toho jít či nejít, jsem dostal informaci, ať raději předtím vyzkouším poslech VMAudio beden. Asi to bylo lehké naznačení "přijdeš tam a už nebudeš chtít odejít". A taky že jo. S Martine Vitvarem jsem si dohodl schůzku a už to jelo. V ten moment, kdy jsem slyšel jako první VMA-II S, jsem vůbec neřešil, jak to bude hrát u mě doma. Bylo mi to v ten moment jedno. Viděl jsem a slyšel jsem, co jsem potřeboval. Na fórech lidé měly pozitivní reakce a ještě příjemnější bylo zjištění, že si reprosoustavy mohl člověk postavit sám (cena byla o něco nižší, to bohužel ale neplatilo v případě VMA-I EVO).
Na poslech jsem přišel s připravenými nahrávkami ve FLAC souborech a začal jsem pozorně poslouchat můj výběr:
- Michael McCann; Icarus - Main Theme
- Pink floyd - Welcome To The Machine
- Vivaldi; Concerto No. 2 In G Minor, Rv 315 'summer' - Iii Presto
- Hans Zimmer; Interstellar - Mountains
Požádal jsem Martina, abychom bedny prohodili za VMA-I SL a poté ze EVO. Rozdíl byl obrovský! Neříkám, že VMA-II S hrály špatně. Měly pěkné podání zvuku, ale prostorovost a živost jim chyběla. To však nelze říct o VMA-I SL. Najednou se koncert objevil kolem a já málem brousil bradu o podlahu. Lepší spodní část basů, středy a výšky byly krásně čisté. Co mě nejvíce ale fascinovalo bylo to, že jsem nevnímal bedny, kde co z které jde, ale jen hudbu v prostoru. Ještě lepšího podání to bylo u EVO. To už jsem si málem říkal, že ten houslista hraje u mých nohou. Kdybych neřešil finance, asi bych si hned vzal EVO a jiné bych už nechtěl, ale VMA-I SL byla na tom taky výborně a nedalo se říct, že by to byl kompromis. Prostě s větší bednou u Martina rostlo více emocí a zážitků z hudby.
Celou noc jsem pak přemýšlel zda vzít EVO nebo I SL. Navíc, pořád jsem neměl hotový svůj zesilovač a k tomu pozdější myšlenka, jak to bude hrát u mě v bytě. Víte, když slyšíte kvalitně zpracovanou bednu s kvalitním materiálem v ní za hezké peníze a krmíte jí kvalitním zesilovačem HYPA17, nešlo to už vrátit. Byl jsem toho plný a zesilovač jsem dodělával po nocích do pozdních ranních hodin, jen abych už ty bedny měl doma a mohl případně otestovat svůj zesilovač u Martina
I když jsem zesilovač ještě opravený neměl, reprobedny jako stavebnici jsem od Martina nakonec koupil dřív, protože nic na nich zkazit koupí nešlo a nikdy bych již neměnil. Postavil jsem je, když jsem čekal na zásilku součástek pro zesilovač a na to jak skvěle hrají, tak i jako kus nábytku vypadají úžasně.
Tímto taky mnohokrát děkuji Martinovi za kontakt, který mi poskytl na svého kamaráda Ondru, s kterým jsme zesilovač zdárně oživili na úplně jiných tranzistorech Mosfet (osvědčili se jako vynikající volba pro mé zapojení) a za rady na koho se dále obrátit viz. mistr BV na audiowebu, jenž vyhrabal z Německého fóra odkaz na upravené schéma zapojení mé topologie zesilovače. Zesilovač je nyní stabilní, obdélník při zátěži přenáší jak z učebnice a bez zkreslení utáhne bedny naprosto s rezervou. Jelikož má zesilovač přes 16kg a je celý v duralu, nestíhá se ani tolik zahřívat.
Bedny mám cca 0,5m od zadní stěny a necelé 2m od sebe a obývací pokoj už doplňuji o obrazy a další věci, aby byl zvuk perfektní. Bedny mají jasný a razantní projev, hrají prostorově, nic nerezonuje a basy jsou krásně pevné a přesné. To mě zatlouká do sedačky. Basy prostě nechybí, což se nedalo nikdy povědět o mých starších repro. Jestli jsou bedny lineární nebo lineárnější než jiné a zda mám já lineární/nelineární sluch, to už neřeším, pro mě hrají perfektně a sedí mi. Každý si je musí poslechnout u Martina osobně a předem varuji, že budete učarováni ;-)
S přítelkyní jsme na druhý den soustavu trochu víc osolili (cca 75%), ale už to byl na byt velký akustický tlak a rezonovaly i okenní tabule. Určitě by to dalo víc, ale pro tyhle bedny to není potřeba. V tichých pasážích je to luxusní zážitek a zesilovač krásně v okamžiku potřeby doplní potřebnou energii, pokud nastane dynamická scéna. Ve známých skladbách objevuji nové detaily a při poslechu např. soudtracku Americká krása jsem se až divil, jak v tichých pasážích slyším nízkou a přesně zahranou basovou linku. To ale nelze říci při poslechu MP3. Ano, bedny je při hlasité nahrávce přehrají skvěle a MP3 nejsou na vyhození, ale při poslechu v tichých pasážích hudbu zabíjí. Ostatně, doporučuji přečíst tento článek: http://avmania.e15.cz/itunes-staci-256- … lech-hudby
Tímto děkuji Martinovi, že budu muset spoustu hudby vyházet a sehnat ji ve formátu FLAC , Poslech FLAC souborů, ať už v 16bit/44kHz nebo vyšší je naprosto balzám pro uši a zde také nastává úplně jiný orgasmus. Někdy se až divím, jak člověk uslyší na VMA-I SL mlasknutí zpěvačky, jejího nádechu či lehký výdech. V tomto mě doslova naskakuje husí kůže, když poslouchám Maliu & Borise Blanka na albu Convergence. Chlapi, tohle je magnet na ženské. Pusťte jim to při večeři a nebudou chápat, kdo jim to u stolu zpívá.
Při poslechu klasické hudby je to tak jak má být. Je prostě u vás doma. Ano, nic nenahradí koncert sám, ale kdo má čas po práci utíkat ještě na koncert a čekat fronty. Po poslechu Edwarda Shearmura ala soundtrack K-pax (moje srdcová záležitost) jsem musel těžko rozdýchávat co jsem zrovna slyšel, a že ho znám na zpaměti. Hans Zimmer už mě ale dorazil úplně, když při soundtracku Man of Steel zazněly z druhého alba ocelové struny spolu s hlubokým basem celé dynamické scény. Stará alba od Jean michel Jarreho jsou úplně jiná, lepší a to nemluvím o Pink Floydech, skladby od Armanda Amara, Depeche mode, Faithless, Roba Dougana, který vás doslova rozpláče. Tohle nejde popsat, to musíte zažít.
Byl jsem trochu skeptický k malým gumovým podložkám, ale překvapily mě, jak krásně izolují a nepřenáší vibrace do podlahy. Nyní mi přijde naprosto zbytečné cpát na jejich místo ocelové hroty za tisíce (jak každý radí a doporučuje), když je posun k lepšímu 00prd. Je jen jedna věc, u které jsem byl ještě skeptický a to, jaké je použité množství tlumícího materiálu v bedně. Myslel jsem si, že musí být bedna tohoto materiálu úplně plná (jak se to vidí u jiných soustav), ale ono ne, ono toho tam je zřejmě tolik, kolik je potřeba.
Na závěr mohu repro VMA-I SL na 100% bez pochybnosti jen doporučit a vím proč to píšu. Točil jsem se kolem beden cca 5měsíců a VMA mě utvrdili v jejích kvalitách natolik, že pokud mi někdo se známých řekne, jaké bedny si má postavit či koupit, naložím ho do auta a zvoním u Martina znovu
Tímto také děkuji Martinovi za jeho čas, ochotu a vstřícnost, kterou mi věnoval.
Lukáš