Martine, gratulujem k dokončeniu a som aj vďačný, lebo si tiež užívam plody tvojej práce.
Síce je to už história, ale zaujímavé je porovnať EVO s pôvodnými VMA-I. Najviditeľnejšia zmena je v zaoblení hrán vďaka ktorej šlo umiestniť reproduktory na stred . K zmene na zvuku hneď potom prispieva asi nový stredový reproduktor s nižším skreslením. Posilnením magnetov basového reproduktoru sa rozšíril rozsah a zo širokého predného bassreflexu zmizly upevňovacie skrutky. Aj dýha je tentokrát skoro z jedného kusu a spracovanie vyzerá veľmi dobre (pochvala pre stolára).
Zaoblené zadné hrany na EVO ma nadchli na prvý pohľad. S nimi tieto repro vkĺznu ladne do priestoru a ani pri svojej majestátnosti nepôsobia z dlhodobého hľadiska rušivo. Na ich veľkosť sme si doma zvykli, akurát návštevám neprídu malé, ak si ich teda vôbec všimnú.
Pôvodné VMA-I hrali dobre, ale nepresvedčili ma tak, aby som si ich kúpil. Chcel som počkať na VMA-V. Avšak skôr prišli VMA-I EVO a z môjho pohľadu už nebolo treba čakať ďalej, takže ich mám teraz doma.
V podobnej cene za nové som už mal doma Dynaudio Audience 72SE. Nehrali zle, no hrb na basoch mrzel a pohoda pri posluchu pomerne rýchlo klesala. Trochu pomáhali upchávky bassreflexu, ale ani tak nebolo to ono. Vydržal som to s nimi asi rok, no nakoniec som sa na dlhšiu dobu vrátil späť k pohodovejším búdkam s menším zvukom Epos M12.2.
Keď si známy bral moje staré repro zdali sa mu Epos-y naozaj dobré. Potom som mu ešte predviedol EVO a už si to o nich nemyslel. Pre predstavu uvediem, že prechod medzi EVO a M12.2 bol pre mňa aspoň z polovice taký ako prechod z malých aktívnych PC monitorov ku M12.2. Proste obrovský... a majú taký "dospelý" zvuk. Žiaľ dlhodobú skúsenosť s veľkými reprobedňami nemám, takže to moje prirovnanie má svoje nedostatky.
Zvuk ani v náznaku nepripomína ukričaný zvuk menších reprákov a nechýba mu zrozumiteľnosť na širokom rozsahu frekvencií. Linearita je tiež super, v miestnosti mi to na ucho príde takmer rovné, čo sa nedalo povedať o žiadnej z mojich starých repro. Subwoofer k filmom s rozsahom do 20Hz to samozrejme nenahradí, ale na rockovu hudbu mi bas príde veľmi dobrý. A klavír je tiež super!
Mám ich v 14m^2 miestnosti so sadrokartónovými stenami a pri krátkom testovaní mi nehrali hlasnejšie než odhadom na 100W špičkového výkonu (prepočítaný z napätia), a to sa už triasli steny. Problém s basmi nie je a to dokonca ani so skladbami, ktoré robili problém na starších/menších reprosústavach. Na tichý nočný posluch si prípadne zapínam SW ekvalizér, nech neruším susedov.
Na EVO je posluch zážitkom, prirodzený zvuk pri každej hlasitosti; v známych skladbách objavujem nepoznané detaily; presné basy, jasné hlasy i činely doznievajú až do ticha. Reprodukovaná realita s EVO je na dosah predstavivosti k tej skutočnej. Domáci priestor sa razom mení v koncertný sál, v ktorom je radosť počúvať aj nahrávky s velkou dynamikou. A tie ostatné samozrejme tiež
Čo si na nich zatiaľ najviac cením, je že s nimi sú nahrávky živých koncertov uveriteľné. S EVO si teraz radšej pustím živú nahrávku ako štúdiový album. Je to viac ľudské. So starými repro to nebolo ono, a pred živými som preferoval učesané štúdiové nahrávky.
Dokonca aj "MP3ky" hrajú výborne, a hoc je počuť rozdiel oproti nekomprimovanej skladbe, tak ten mi nevadí.
Zosilňovače mám k nim dva DPA 222 mkII fast SSE a Hypex NCore NC400. Momentálne je pripojené DPA, uvidím čo po zlepšení transportu k DACu.
Ak máte možnosť, vypočujte si tieto EVO. Priestor na ne doma sa potom hľadá ľahšie... ;-)
Naposledy upravil: miero (2014-06-27 14:35:01)