Téma: VMA-I XL čtyřpásmo Peerless, SB Acoustics, Vifa, Dayton

Jak šel čas, postupně jsem používal nejdřívě Peerless SLS 10" v různých konstrukcích, ozvučnicích s různým BR s různou výhybkou. Přičemž na topologii a náročnosti basové sekce výhybky záleží asi nejvíce, protože má významný vliv prakticky od 30 Hz na zvukové podání. Pozdělji jsem se dostal k použití posilňujících neodymových magnetů novým způsobem a tak vznikly VMA-I EVO. Přišel nápad použít 8" variantu do menších VMA-II S, kde sklidily rovněž velký úspěch.

Pak už mnoho nechybělo a začel jsem přemýšlet o použití Peerlessu SLS o průměru 12". Díky bohu membránu, prachovku, závěs, cívku, magnet i koš má celá řada stejnou. Vím tedy přesně, co můžu čekat a jak nastavit správnou ozvučnici a výhybku. Slabší magnetický systém je pro mě nakonec výhodou, protože si sílu magnetu stejně zvýším přesně podle mých potřeb. Začal jsem tedy experimentovat, měřit a zjistil co přesně potřebuji. To všechno probíhalo za současného návrhu ozvučnice a předběžného návrhu výhybky, aby to všechno do sebe správně zapadlo.

Ozvučnice byla navržená, teď co dát nad dvanáctku, abych si z toho sednul na zadek. Hned jsem se rozhodnul, že to nebude jenom další třípásmo, přestože by to udělat šlo a hrálo by lépe a neměl bych s tím tolik práce a bylo by hotové a odladěné téměř hned. Ne, to jsem nechtěl. Chtěl jsem víc... čtyřpásmo. Obvodový návrh výhybky je pro mě jednoduchý a už ho mám prakticky v hlavě zautomatizovaný. Co bylo ve hvězdách, jak nastavým tónové vyvážení podle poslechu a jaké přesně vyberu měniče, aby k sobě svým zvukovým nádechem ladily.

Inu tak začal výběr horních třech pásem. Dvě jsem měl hned. Výškáč Dayton ND20FA-6 znám, použil jsem ho už ve dvou konstrukcích s úspechem, je kvalitně zpracovaný, má vynikající parametry a jejich stabilitu v čase na kusu i na dalších kusech z jiných výrobních serií. To mám ověřeno už přes intervaly let. Výběr výškáče byl tedy hned. O 25mm kalotách jsem ani nepřemýšlel, protože jsem chtěl od čtyřpásma více detailů nahoře, protože jsem zároveň věděl, že to na basech bude mít koule.

Následovat výběr středobasu. Měl jsem ho v podstatě hned. SB Acoustics dělá středobasy na úrovni ScanSpeaku, přitom stojí čtvrtinu, měniče jsou na pohled hezčí a parametrově lepší. Nebylo o čem. Váhal jsem jenom, zda středobas budu ještě upravovat, nebo ho nechám v původním stavu. V prototypu zůstal v originálu, ale ještě si ho vezmu do paškálu a upravím pár věcí, které jsem na prototypu shledal k vylepšení.

Teď co dát mezi 20mm výškáč a 170mm středobas. 5" je moc velký kvůli směrovosti, 4" akorát a snesl by se i 3". Problém je ten, že pořádné měniče v rozměru 3-4" dělá málokdo. A když už, tak mají malou citlivost, impedanci, zatížitelnost, prostě jsou malé nejen svými rozměry, ale i parametry a zvukem. To jsem nechtěl. Chtěl jsem pořádný měnič, cena v tomto případě nehrála roli. Naštěstí jsem objevil klenot zastrčený stranou v katalogu výrobce Vifa. Koš ušatý, magnet malý... ALE... to všechno jsem si schopen upravit. Přes ušatý koš jsem aplikoval hliníkový kroužek, který rovněž také zajistil lepší průběh vyzařovací impedance bez difrakcí. Magnet - no ten jsem samozřejmě posílil a na závěs použil moji antirezonanční úpravu. A helemese on je to nejlepší volně dostupný měnič dané velikosti na světě. Dovolím si říci na světě, protože znám světovou produkci měničů hifi i pa už docela dlouho, jsem si vědom i nových trendů a patentů v této oblasti. Vím, že by se dal vyrobit ještě lepší, ale to by mě musela poslouchat nějaká továrna na jejich výrobu.

V prototypu je výhybka už mojí osvědčené topologie. Nebyl pro mě problém ji navrhnout. Co teď řeším je nastavení jednotlivých pásem na správnou úroveň a testování umístění dělících kmitočtů, protože to je u čtyřpásma velice citlivé téma. Nastavení úrovní jednotlivých pásem si vyžaduje dlouhodobý poslech a poronávání proti mým již osvědčeným konstrukcím. Na tom teď dělám.

Ještě si schovám jako možnost dva alternativní výškáče a chci do ozvučnice aplikovat moji novou technologii tlumícího systému k potlačení vertikálního stojatého vlnění. To už je vyšší dívčí návrhu ozvučnic.

To je zatím všechno, foto a další info budou následovat. Kvalitnímu poslechu zdar.

2

Re: VMA-I XL čtyřpásmo Peerless, SB Acoustics, Vifa, Dayton

rozměry: 325x450x1180mm šxhxv
VMA-I XL budou dostupné pouze jako hotové reprosoustavy za 77 000 Kč.
http://uloz.to/live/xpLiJV7K/vma-i-xl-final-avi

Zdroj: http://vmaudio.cz/punbb/viewtopic.php?pid=2443#p2443
http://vmaudio.cz/download/vma-i-xl.png

Naposledy upravil: miero (2015-08-02 09:39:43)

3

Re: VMA-I XL čtyřpásmo Peerless, SB Acoustics, Vifa, Dayton

Včera jsem reprobedny vážil a mají 58,5 kg/ks :-).
Proběhlo ještě drobné ladění výhybky reprobedny už jsou finální.

4

Re: VMA-I XL čtyřpásmo Peerless, SB Acoustics, Vifa, Dayton

Pekne smile Mas k tomu namerane i smerovky? Na stranke repro su zda sa este stare grafy.