Téma: Nastavení bassreflexu

1/ Check: mam na tebe jako odborníka velký dotaz. Mam ozvučnici krychly a zkosenou. Obě jsou na litry stejně 70L,basreflex stejný průměr 10xdelka 25cm .. ladění beden po změření obě jsou stejné 29,7Hz při 0,75° frekvenci shift a impedance 5,78ohm.
Obě bedny mají uvnitř zpěvňovací kříž jako výztuhu,která je zaoblená bez hran. Zabírá stejné množství tedy 1L. Dotaz zní : V čem bude lepší kříž obalit vatelínem a samotný vatelín vecpat až k okraji bedny,abych eliminoval stojaté vlnění uvnitř bedny a neohrozil jak SPL bedny,tak rychlost a účinnost basreflexu ?

Bylo mi řečeno,že zkosená ozvučnice nemá stojaté vlny,jenže z pohledu je to nesmysl. Pokud budou stěny tvrdé a neobalené,bude se to tam jen mlátit a zvuk bude jako bouchání do plastového kbelíku,tedy jalový.

Co by si na to řekl jako odborník ?

A pokud mam reproduktor s jmenovitou impedancí 4ohm, je možné impedanci nějak upravit např řidánim odporu,abych využil maximálního potenciálu zesilovače např. na 2ohm ?? Pokud je to možné,prosím jak.
Děkuji

2/ Prosimtě Martine "Check" Obracim se na tebe s velkou prosbou.Potřeboval bych něco vysvětlit a vim ,že od tebe to určitě dostanu polopaticky wink
zde je odkaz na jedno forum,kde se řeší Linquitzovo transformování ,ale opravdu se v tom nevyznám. Pomohl by si prosím?
zde je projekt:
https://sites.google.com/site/homeofsco … cabin-gain
Bude to přínos zkušeností pro každého.

edit: Přesunuto administrátorem pro větší přehlednost

2

Re: Nastavení bassreflexu

Ahoj,
přemístil jsem tvoje příspěvky sem, tady to bude mít větší smysl. Příspěvky, které se netýkají přímo projektů VMA, nebo konkrétního problému z prostorové akustiky (poslechové místnosti,) piš prosím přímo sem do sekce "Všeobecná diskuse". Zatím je takto volných témat málo, časem případně udělám více sekcí.

1/ Stojaté vlnění v určitém prostoru (jedno jestli ozvučnice, nebo místnost) se vytvoří na frekvencích, jejichž polovina vlnové délky (nebo násobek poloviny vlnové délky) je rovná nějakému významnému (dvě rovnoběžné stěny proti sobě, ale také úhlopříčka) rozměru. Nauč se přemýšlet ve frekvencích, ale i ve vlnových délkách lambda=c/f  ...  8,5 [m]=340 [m/s] / 40 [Hz].
Když si představíš sinusovku, jak jde nahoru a dolu, tak stačí aby se půlku sinusovky vešla do bedny a už to rezonuje. A teď  si představ cosinus (sinus posunutý o 90°), který začíná a končí maximální hodnotou (sinus naopak minimální hodnotou). Polovina cosinusovky (polovina vlnové délky) vložená do skříně představuje průběh akustického tlaku - tzn u stěn je maximum a uprostřed minimum. Polovina sinusovky vložená do skříně představuje zase průběh akustické rychlosti - tzn u stěn je minimum a uprostřed maximum (takže je to obráceně oproti akustickému tlaku).
Teď jak tu rezonanci zatlumit. Porézní tlumení (vata, molitan atd...) umí tlumit akustickou rychlost. Když přes molitan vydechneš, tak ti klade odpor - to je to tlumení. Nejúčinnější bude tedy tam, kde se vzduch nejvíc pohybuje - tam kde je maximum akustické rychlosti. A to je kde? Uprostřed skříně, takže nejlepší bude obalit vatelínem tu křížovou výztuhu.

Ať už dáš rezistor paralelně nebo seriově s měničem, tak ten výkon akorát protopíš a snížíš si maximální výkon předaný repráku. Takže to není dobrý nápad.

2/ Nějak jsem ten link prolítnul a doporučuju pozornosti spíš následující linky, ze kterých to vychází. Jinak Linkwitz transform circuit je vznešeně nazvaná ekvalizace. Ten ručně psaný výpočet pak popisuje tlak uvnitř reprobedny versus tlak vně reprobedny.
http://www.linkwitzlab.com/filters.htm
http://sound.westhost.com/linkwitz-transform.htm
http://sound.westhost.com/project71.htm