Téma: Skreslenie
Je počutelné, resp. ako sa prejavuje vysoké skreslenie povedzme 5-tej harmonickej na 5kHz, ktoré naznačuje problémy mimo počutelného pásma?
Diskusní fórum zastřešující výrobky VMAudio, SPaudio a CustomWorks
Nejste přihlášen. Přihlaste se, nebo se zaregistrujte.
Stránky 1
Chcete-li přispívat, musíte se přihlásit nebo projít procesem registrace.
Je počutelné, resp. ako sa prejavuje vysoké skreslenie povedzme 5-tej harmonickej na 5kHz, ktoré naznačuje problémy mimo počutelného pásma?
To je tak hezky všeobecně podaná otázka, že by úplná odpověď vydala na několik stránek a stejně bych to neuměl podat tak, aby to někdo pochopil.
Takže jenom krátká odpověď. Vyšší poměr vysokých lichých harmonických ku nízkým harmonickým naznačuje nelinearitu vysokého řádu - částečná limitace. Takové zkreslení je velmi slyšet, na měření se může projevovat i nemusí jako vyšší pátá harmonická, spíše je to vidět ještě na vyšších harmonických ve spektru. Problém je, že se musí projíždět opravdu celý rozsah (zjména u reproduktorů), některé typy problémů mohou číhat "na jedné frekvenci". Přitom měřené THD může být dokonce nižší než u prvku s neslyšitelným zkreslením nízkými harmonickými (dominantní druhá a třetí). Proto parametr THD nemá smysl.
V podstatě to samé platí pro zesilovače (přechodové zkreslení - malý klidový proud), i když se to projevuje z jiných důvodů a při jiných příkonech.
Pokud zkreslení neobsahuje vysoké harmonické (7. 9. ...), nemění se příliš s amplitudou signálu a jeho rozvoj rychle klesá, nepřikládám mu valný význam.
Měření zkreslení je řekl bych kontrola základního požadavku, dalších je mnoho.
Čiastočne to bol podnet na diskusiu, ktorá v našich luhoch a hájoch nie je preberaná. Sám sa v tom neviem celkom zorienovať. To číhanie na jednej frekvencii alebo vo velmi úzkom pásme je až také kritické?
THD je samozrejme nič nehovoriaci údaj a takisto jeho priebeh.
Je skreslenie dostatočne výpovedný údaj o kvalite meničov? Napr. výškový menič s vyššie spomenutým teoretickým problémom je nutne zlý? Myslím že nie, pretože jeho negatíva sú kompenzovatelné vo výhybke. Alebo sa mýlim?
Naposledy upravil: marcin (2011-03-26 20:53:06)
Číhání je dost kritické - to bývají největší a nejslyšitelnější problémy - rezonance všeho druhu - membrány repráku (zejména kovové měniče), nedotažené příruby měniče...
V Artě Steps je nutné používat krok měření 1/48 oktávy, případně ještě nastavit jemnější přes registry Windows.
Popisované problémy zkreslení vysokých harmonických jsou u výškáčů silně závislé na výkonu a na frekvenci. Podle požadovaného dělení může takový výškáč vyhovovat nebo nemusí. Typicky problematické, obtížně využitelné výškáče jsou od Seasu Excelly a většina výškáčů od Monacoru (zejména DT-300) o TVM nemluvě. U těch Seasů a DT300 lze tyto problémy z velké části odstranit správným vystředěním cívky v mezeře. To je ale velmi náročná práce.
Áno, aj na toto narážam, pre mňa sú rôzne merania irelevantné kvôli počiatočným podmienkam.
Akékoľvek vyhlaďovanie iba zakrýva problémy, nastavenie cez registre je pre mňa neuskutočnitelné v tom sa absolútne nevyznám.
Martin, ešte taká otázka mimo: vedel by si za nejakú odmenu skalibrovat mic?
No ten excel som stredil a bola to pakárna.
Naposledy upravil: marcin (2011-03-26 21:14:42)
Rozlišení 1/48 oktávy je pro měření zkreslení dostatečné - problémy to ukáže. Jemnější nastavení je umí čitelněji zobrazit.
Zkalibrovat mikrofon bych uměl, ale nemám na to čas. Spíš si počkej, až budou nové mikrofony. Kdy budou? Až na to budu mít čas...
Na měření zkreslení ale kalibrovaný mikrofon vůbec nepotřebuješ.
No to viem že nepotrebujem. Teraz mi to možno docvaklo, poďme na to z opačnej strany: na základe problémovej 5tej harmonickej na 5kHz môžem odhaliť rezonanciu membrány na 25kHz bez toho, aby som mal skalibrovaný mic a sledoval frekvenčku.
Problémová oblasť na frekvenčnej charakteristike by sa tým pádom dala kompenzovať cez ladenie RLC aj bez skalibrovaného micu.
Zkreslení 5harmonickou na 5kHz, ale není žádná vlastnost oněch 5kHz! Jenom naznačuje, že se na výstupu měřeného zařízení objevuje i jiný signál, než byl v budícím signálu, a je v harmonickém vztahu Takže zkreslení 5. harmonickou na frekvenci 5kHz má vlastní frekvenci 25kHz a je na něj vhodné mít zkralibrovaný mikrofon.
Další otázkou je, jestli je to skutečně problémová oblast. 25kHz bude u tebe asi nějaká rezonance výškáče - v ultrazvuku a navíc osamocená. Mirulu něco takového kompenzoval na svých 3p, ale mě se nezdálo při poslechu, že by to zvukově nějak pomohlo.
Asi to nesprávne formulujem, nemyslím tým vlastnosť na 5kHz, ale prejav rezonancie v nadakustickom pásme, ktorý sa na 5kHz počutelne prejaví skreslením pri vyšších harmonických.
Teraz si ma celkom zmiatol, tým čo si napísal na začiatku a posledne.
Každopádne tá rezonancia sa v skreslení v počutelnom pásme prejaví (na vyšších harmonických). Otázka je, či sa tým zaoberať alebo prdieť na to.
A ak sa tým zaoberať tak prúser odhalím aj bez skalibrovaného micu, alebo nie?
5kHz 5. harmonická = 25kHz. Ty slyšíš 25kHz? Z naprosté většiny výškáčů (hlavně z těch páskových), není slyšet ani 18kHz. Ono je sice hezké, že nějaký výškáč "jede rovně do 40kHz" ale když je 5° mimo osu propad o 20dB, tak se jaksi nedá mluvit o tom, že by to bylo možné slyšet. Ucho totiž není schopno vysoké frekvence vnímat z předního směru, ale pouze z boku jako odraz. To také bohužel eliminují typicky hifisticky zatlumené místnosti molitanem/vatou asi tak od 2kHz a výš.
Veď to je to čo som sa pýtal na začiatku :-) Samozrejme 25kHz nepočujem ale išlo mi o prejav tej 5 harmonickej v počutelnom pásme.
Rezonancia na 25kHz sa prejaví zvýšenou 5harmonickou na 5kHz, je meratelná a otázka je, či je počutelná. Či tlmiť túto rezonanciu na 25kHz, alebo nie. Na to si už čiastočne napísal odpoveď, ale potom nerozumiem tvoju druhému príspevku.
Musíš rozlišovat příčiny vzniku zkreslení. Peak 5h na 5kHz od rezonance palcového kaloťáku na 25 kHz ("subharmonický" vztah) je způsoben nekontrolovaným kmitáním materiálu membrány, která sama o sobě rezonuje. Vysoké vyšší harmonické navíc se stoupající amplitudou pod 2 kHz u stejného kaloťáku indikují jiný problém - špatné vystředění a to už slyšet je. 5. harmonická od 2kHz je 10kHz a hlavně špatně vystředěný výškč může měnit i frekvenční charakteristiku v závislosti na výkonu.
U větších měničů už ale ty rezonance membrány slyšet jsou, protože jsou frekvenčně níž.
Pak ještě můžeš zapojit do úvah intermodulační zkreslení, ale to až někdy příště .
Stránky 1
Chcete-li přispívat, musíte se přihlásit nebo projít procesem registrace.