VMA-III: stojanové třípásmo se 7" super basákem a 8" pasivem, Fountek FR89EX, Dayton ND20FA6

30.7 2013 upraveno 8.12.2014
Zase na mě bedny jednou vyloudily úsměv :-). Předně se podařil základ v tom, co jsem chtěl, a to třípásmový zvuk z malé bedny. Nové trojky srovnání s VMA-II nesnesou, trojky jsou totiž podstatně lepší ve všech ohledech. Trojky mají hlubší a pevnější basy, podstatně detailnější čistější středy, o dost hladší detailnější výšky, lepší prostor i lokalizaci ... prostě všechno.

Postavil jsem je vedle VMA-I SL, kde má porovnání větší smysl. Proti SL mají trojky detailnější výšky, možná i díky tomu o fous lepší prostor a lokalizaci. Na středech upřednostňuji SL s prokreslenějším hlasem. Ony jsou trojky na středech hladší a příjemnější, ale chybí tam některé mikrodetaily na trubkách například. Na basech vedou také SL, to je holt jejich objemem bedny a plochou basáku. Ovšem trojky na basech zahrají neuvěřitelně, výchylka přes cenťák není problém a přitom basy pořád drží pohromadě, jsou pěkně rozlišené a kopou. Tedy bas je velmi blízko SLkám, podstatně kvalinější než u dvojek.

Jednu nevýhodu, o které jsem věděl od začátku, trojky mají a to velkou žravost. Dostal jsem se na čtvrtou hodinu odpolední na preampu při Beethovenovi od Kodamy. Chce to minimálně 150 W zesilovač do 4 Ohmů (repro jsou 6 Ohm), lépe 200 W. Dimenzování záleží na velikosti místnosti a požadované hlasitosti.

Vyvinutá, odměřená a odladěná výhybka je velice složitá na danou velikost reprosoustav a topologií zapojení se vyrovná špičkové výhybce ve VMA-I EVO. Umístěna je na dvou překližkových deskách, protože na jednu desku se součástky nevejdou a masivní překližka zajišťuje nulové rezonance. Nedávno byly pro reprosoustavu VMA-III navíc vyvinuty nové cívky pro basovou sekci výhybky, které mají použitý silnější drát a tedy cca poloviční stejnosměrný odpor proti původním. Spolu s výměnou cívek byly ještě více doladěny úrovně výšek a zvuk je opět o fous přirozenější. Výhybka navíc umožňuje přepínání mezi silnějším a normálním nastavením basů, čímž lze doladit poslech na konkrétní místnost, poslechovou vzdálenost i hlasitost - neboť to vše má na zvuk veliký vliv.

Přikládám krátké video natočené fotoaparátem a jeho zabudovaným mikrofonem - proto není zvuková kvalita nahrávky moc dobrá a v poslední části mikrofon zkresluje. Jde ale o ukázku obrovské výchylky basáku a pasivu u reprosoustav VMA-III, kterou i při takto velkých okem postřehnutelných hodnotách zvládá bez zkreslení, takový akustický tlak na nízké frekvenci už ale nezvládá mikrofon foťáku. Video na Youtube

Těšíme se na vaši návštěvu.

Parametry a ceník

Máme pro vás skladem hotové reprosoustavy v dýze americký ořech. Dýhu pro vaši novou reprosoustavu si můžete vybrat v katalogu.

V případě zájmu nebo dalších dotazů prosím využijte jednoho z kontaktů.

Další zdroje informací o projektu naleznete na slovanetu.

VMA-III

výškáč Dayton ND20FA6
střeďák Fountek FR89EX
basák super tajný basák
ozvučnice pasivní zářič Fb 40 Hz
frekvenční rozsah 40 - 40 000 Hz
fr. rozsah ± 1,5dB 76 - 20 000 Hz
fr. rozsah ± 3dB 42 - 30 000 Hz
citlivost 83,5 dB/2,83V/1m
max. SPL 105 dB/1m
příkon 190 W ( 33,7 Vef )
impedance 6 Ω (min. 5,25 Ω)
rozměry 240 x 316 x 436 mm š h v
materiál ozvučnice MDF 18
hmotnost 15 kg/ks
vhodná místnost 12 - 32 m2
cena stavebnice bez ozvučnic 24 900 Kč/pár    941,5 €/pár
cena stavebnice včetně ozvučnic 30 900 Kč/pár    1168,4 €/pár
složení výhybek 2 000 Kč/pár    75,6 €/pár
cena hotových reprosoustav 34 900 Kč/pár    1319,7 €/pár
magnetické krycí rámečky 1 000 Kč/pár    37,8 €/pár
bílý / černý vysoce lesklý lak 3 000 Kč/pár    113,4 €/pár
doprava po dohodě

K reprosoustavám VMA-III doporučujeme zesilovač CustomWorks HYPA 17.

VMA-III v dýze indická jabloň

VMA-III v dýze EuroVeneer Kirsch 66f3 (třešeň)

VMA-III v černé dýze

VMA-III v černé dýze

VMA-III v dýze americký ořech

VMA-III v dýze americký ořech - další pár

Na levo horizontální charakteristiky 0-90° (symetrické na druhou stranu), na pravo vertikální charakteristiky +-90°. Grafy platí 30 Hz - 20 kHz.
Horizontální charakteristika udává chování reproduktoru ve vodorovném směru a je do leva a do prava symetrická. Vertikální charakteristika popisuje chování reprosoustavy ve svislém směru. Strmý propad fr. charakteristiky 3,8kHz vertikálně mimo osu odpovídá akustickému tlaku z výškového a středového reproduktoru v protifázi. To také znamená, že v ose i dále mimo osu reprosoustavy je mimořádně dobrá fázová shoda (měniče se přesně sčítají). Jedná se o nejlepší možný případ směrového chování.
Měření bylo provedeno měřící technikou kalibrovanou dle Brüel & Kjaer (laboratorní standard a lídr v odvětví měřící techniky už od 1940'). Od ~450 Hz do 20 000 Hz byly modulové a fázové charakteristiky získány z bezodrazové části impulsní odezvy sejmuté 1m od výškáče jako FFT s uniform window délky ~5,5 ms a nejsou nijak vyhlazeny. Od 30 Hz do ~450 Hz bylo měření prováděno tzv. "per partes" z měření v blízkém poli se započtením ohybových jevů. Frekvenční charakteristika je v tomto případě vypočtena z okna délky ~400ms a následně vyhlazena 1/12 oct. Nastavení a vyhodnocení měření bylo provedeno tak, že lze obě tato měření spojitě navázat. Celková fr. charakteristika odpovídá anechoické odezvě. Výsledky měření jsou správné, přesné a věrohodné.

Na levo osová charakteristika samostatně (v ose výškáče), na pravo modul a fáze impedance reprosoustavy platný 20 Hz - 20 kHz.

Hotové ozvučnice v dýze americký ořech připravené pro osazení.


webmaster