Články
VMAudio: Test SPaudio a Customworks 19. říjen 2017
20.10 2017
Včera přijel Pavel Stranka, autor škatulí CustomWorks a SPaudio, otestovat u mě v poslechovce nové železo, které vyvíjel poslední rok. Už tu byl jednou asi před 14ti dny. To jsem ho ale skoro vyhnal, že mu ty nové komponenty hrají blbě a nedá se to poslouchat. Nedal ruce do kapes, ale naopak ještě několikrát provedl rozborku - sborku nových komponent, aby z z nových komponent vytáhnul maximum, které umí z daného zapojení vytáhnout. Dokonce nakonec někde upravil i celkové zapojení a rozložení spojů na desce. To se ukázalo jako nejdůležitější. Zkrátka Pavel na komponentách ještě pořádně zamakal a vyplatilo se to...>>>pokračuj
AKEL - Česká Třebová 2015
8.10 2015
I tento rok jsme dovezli na AKEL naši sestavu reprobeden včetně železa. Do malé místnosti - kavárny - jsme dovezli i akustické úpravy, díky kterým zde byl tento rok lepší poslech než ve velké přednáškové posluchárně.Sestava SPaudio + prototyp VMA-V:
prototyp třípásmových reprosoustav VMA-V
koncový zesilovač SPaudio A400
předzesilovač SPaudio P1
D/A převodník SPaudio D1
Sestava CustomWorks + VMA-II S + VMA-III:
reprosoustavy VMA-II S a VMA-III
koncový zesilovač CustomWorks HYPA 17
předzesilovač CustomWorks HYPA 1
D/A převodník CustomWorks DAC 1 USB
>>>pokračuj
Audio Video Show 2015 - fotogalerie
27.3 2015
Podívali jsme se na výstavu Audio Video Show 2015 a přinášíme vám pořízené fotografie. Letošní "HighEnd" - původní výstava z CorinthiaTowers (Vyšehrad) - byla přesuna do hotelu Dorint Don Giovanni (Flora). Přidaly se systémy inteligentních domů, televize, projektory, 4K video, ale dominantou zůstalo hifi. Oproti minulým ročníkům byl poněkud chaos v organizaci, některé místnosti byly hodně zastrčené a výtah do třetího patra vás neodveze. Naopak zlepšila se akustika místností malých vystavovatelů, kde se tento rok dalo docela dobře poslouchat. Výrazně ale ubylo vystavovaných značek a velkých místností. Objevilo se několik novinek.>>>pokračuj
AKEL - Česká Třebová 2014
14.10 2014
Na hifisraz AKEL spojený s přednáškami pana RNDr. Sýkory na téma prostorová akustika a měření jsme dovezli dvě kompletní sestavy komponent. Ledasco se porovnalo a zjistilo. Poslechové prostory vykazovaly akustické podmínky velice dobré.Sestava SPaudio + prototyp VMA-I XL:
prototyp čtyřpásmových reprosoustav VMA-I XL
koncový zesilovač SPaudio A400
předzesilovač SPaudio P1
prototyp D/A převodníku SPaudio D1
Sestava CustomWorks + VMA-II S:
reprosoustavy VMA-II S
koncový zesilovač CustomWorks HYPA 17
předzesilovač CustomWorks HYPA 1
D/A převodník CustomWorks DAC 1 USB
Přikládám pořízené fotky - autoři bubuxin a ja-kub. Děkuji pánům za fotky.
Celou akci natáčely dvě kamery zároveň a video včetně přednášek lze zakoupit. Více informací uvnitř.
>>>pokračuj
Poslechová akce VMAudio + SPaudio při příležitosti HighEnd Praha 2013
2.9 2013
I v letošním roce Vás zveme k poslechu audio sestavy SPaudio a VMAudio. Předváděcí akce komponent se koná při příležitosti výstavy HIGH END Praha 2013 o víkendu 5. - 6. října v naší poslechové místnosti v Horních Počernicích. Můžete tak výhodně spojit návštěvu u nás s výstavou. Každému posluchači zabezpečíme podmínky pro nerušený poslech. Přednost budou mít tedy zájemci, kteří se zarezervují předem.Jak si poslech rezervovat: na emailu info(z@vinac)spaudio.cz přijímáme registrace na poslech. Do předmětu emailu prosím napište „Poslech HE 2013 – vaše jméno“. V textu zprávy uveďte, jaké komponenty Vás zajímají (zesilovače/repro), počet a jména lidí ve skupince a hlavně den a čas. V sobotu i v neděli začínáme od 9:00, konec akce podle zájmu ve večerních hodinách. Z organizačních důvodů začíná Vaše návštěva vždy v celou hodinu. Pro jednotlivce doporučujeme rezervovat jednu hodinu, pro skupinky dvě hodiny.
Co s sebou: uši, připravené a vybrané nahrávky na flashce či jiném přenosném médiu a hlavně pohodovu náladu
Přijďte v čas! Poslech bude možné prodloužit jenom o dobu prodlení další skupinky.
Co jsme pro Vás připravili:
Od značky SPaudio se můžete těšit na koncové zesilovače A200 a A400. Nově zde bude předvedena novinka řídícího zesilovače P1
Od CustomWorks uslyšíte koncové zesilovače HYPA 10, HYPA 17 a řídící zesilovač HYPA 1. Zdrojem signálu bude připravovaný D/A převodník DAC 1.
Od značky VMAudio budou hrát reprosoustavy: Regálové na stojanech: VMA-II 2p, VMA-III a sloupové: VMA-II 3p, VMA-I SL
Velká kinosestava: VMA-I SL, VMA-I center, VMA-I sub, surroundy VMA-II 3p
Střední kinosestava: VMA-II 3p, VMA-II center, VMA-II sub, surroundy VMA-II 2p.
>>>pokračuj
VMA-III: stojanové třípásmo se 7" super basákem a 8" pasivem, Fountek FR89EX, Dayton ND20FA6
30.7 2013
Zase na mě bedny jednou vyloudily úsměv :-). Předně se podařil základ v tom, co jsem chtěl, a to třípásmový zvuk z malé bedny. Nové trojky srovnání s VMA-II nesnesou, trojky jsou totiž podstatně lepší ve všech ohledech. Trojky mají hlubší a pevnější basy, podstatně detailnější čistější středy, o dost hladší detailnější výšky, lepší prostor i lokalizaci ... prostě všechno.Postavil jsem je vedle VMA-I SL, kde má porovnání větší smysl. Proti SL mají trojky detailnější výšky, možná i díky tomu o fous lepší prostor a lokalizaci. Na středech upřednostňuji SL s prokreslenějším hlasem. Ony jsou trojky na středech hladší a příjemnější, ale chybí tam některé mikrodetaily na trubkách například. Na basech vedou také SL, to je holt jejich objemem bedny a plochou basáku. Ovšem trojky na basech zahrají neuvěřitelně, výchylka přes cenťák není problém a přitom basy pořád drží pohromadě, jsou pěkně rozlišené a kopou. Tedy bas je velmi blízko SLkám, podstatně kvalinější než u dvojek.
>>>pokračuj
VMA-I center: třípásmo Peerless SLS 10, SB Acoustics SB15NRXC30-8, SB29RDNC
25.6 2013
Do rodiny VMA-I dnes přibyla centrální reprosoustava domácího kina. Vzhledem k tomu, že je to nejdůležitější kanál Dolby Digital, byla mu věnována patřičná pozornost a navrhl jsem proto dospělou třípásmovou konstrukci. Místo bassreflexu jsem s výhodou použil pasivní zářič laděný hmotností, díky kterému je reprosoustava méně náročná na umístění. Podání je sladěno tak, aby v rodině VMA-I fungoval plynulý přechod jednoho kanálu do druhého beze změny zvukových vlastností. Že se nejedná o žádného drobečka lze poznat už z hmotnosti 41 kg.>>>pokračuj
VMA-I SL: třípásmo Peerless SLS 10, SB Acoustics SB15NRXC30-8, Vifa BC25SC06-04
20.4 2013
Více než dva roky po uvedení první verze VMA-I si vám dovoluji představit od základu nově vyvinuté reprosoustavy VMA-I SL. Původní reprosoustavy VMA-I byly během času upraveny pro nový výškáč, tak i nové VMA-I SL mají staronový výškáč, který se mimořádně osvědčil v projektu menších reproduktorů VMA-II. Zachována byla mnou vyvinutá úprava středotónového měniče SB Acoustics, která zajišťujě vyjímečně hladké podání středních kmitočtů, převyšující konkurenci s vyšší cenovkou. Přívlastek SL v názvu má podobný význam jako u vozů Mercedes-Benz tedy "Sport Leicht".>>>pokračuj
Pozvánka k poslechu VMAudio + SPaudio při příležitosti HE Bratislava 2012
23.9 2012
Při příležitosti výstavy High End 2012 v Bratislavě, která se koná ve dnech 20-21.10, bychom Vás rádi pozvali k poslechu zesilovačů SPaudio a reproduktorových soustav VMAudio u Iva - Cougha. Další info uvnitř.>>>pokračuj
Zkreslení cívek do reprovýhybek II
20.2. 2011
Zkreslení je měřeno na zesilovači DPA223 s jfet vstupem. Zatěžovací odpor 4 Ohm, snímací dělič na cívce ze seriové kombinace RL. Měřeno při 1, 25 a 100W tzn. při zatěžovacích 4 Ohmech to dělá necelých 250mA a 2,5 a 5 A na nízkých frekvencích. Na vyšších frekvencích je vzhledem k stoupající impedanci cívky proud menší. Oproti prvnímu měření zkreslení cívek použita horší zvuková karta, jak je patrné z měření zesilovače.>>>pokračuj
Zkreslení cívek do reprovýhybek
10.12 2010
Zkreslení je měřeno na zesilovači Aldax SPV100. Zatěžovací odpor 4 Ohm ponořený ve vodě, snímací dělič vždy na jedné ze součástek seriové kombinace RL. Měřeno při 1, 25 a 100W tzn. při zatěžovacích 4 Ohmech to dělá necelých 250mA a 2,5 a 5 A na nízkých frekvencích. Na vyšších frekvencích je vzhledem k stoupající impedanci cívky proud menší.>>>pokračuj
VMA-I: třípásmo Peerless SLS 10, SB15NRXC30-8, Wavecor TW030WA01
28.11 2010 upraveno 30.6 2011 (přidány fotky)
Rozhodl jsem se zužitkovat několik let svého zájmu v oblasti audia a zejména reprosoustav. Tak vzniknul tento zpočátku všeobecný skupinový projekt třípáskových reprosoustav. Později jsem projekt přejmenoval na VMA-I BR a odnož - uzavřený derivát slimline.Cílem bylo vyvinout reprosoustavu převyšující svojí kvalitou cokoliv komerčně dostupného v cenové kategorii do 250tis. Kč, zároveň schopnost nahlas, kvalitně a s dostatečným rozsahem vyplnit jakýkoliv běžný obytný prostor s velkou rezervou. Tím byla jednoznačně definovaná třípásmová reprosoustava s 10 palcovým basovým reproduktorem.
>>>pokračuj
VMA-II: třípásmo Dexon IRB20, Tangband W5-704D, Vifa BC25SC06-04
28.11 2010 upraveno 11.08 2012
Časté dotazy na téma levných beden s dospělým zvukem (čti žádný dvoupásmo) a zároveň neschopnost výrobců něco podobného vyrobit v poslouchatelné kvalitě, mě donutila k rozjetí tohoto projektu. Dlouho jsem sháněl vhodný basák až konečně jsem našel. Světe div se, Dexon vyrobil (lépe řečeno nechal vyrobit v Číně) levný ale zároveň poctivý basák, který jde zároveň do malého objemu. Číny se nebojte, dnes už tam vyrábí téměř všichni. Dostaneš co si zaplatíš a tady se na materiálech ani provedení vůbec nešetřilo. Kvalitní 120 mm feritový prstenec dávají k 8" pouze firmy jako Scan-Speak nebo Accuton do měničů s cenovkou kolem 500 Euro. Normální výrobce 120ku nemá často ani u 10".>>>pokračuj
Výsledky měření II
1.3. 2010 upraveno 20.10. 2011 (přidána měření)
Podmínky měření:Měniče přesně zapuštěny v nekonečné desce 184x155cm (6x5ft), horizontálně uprostřed, vertikálně asi ve dvou třetinách (zhruba polovině výšky místnosti). Měření prováděno nejprve z 50cm dálky, později z 25cm, kde je měření už bez difrakcí kolem 400Hz. Rozdíl lze snadno poznat hlavně mimo osu, nebudu na něj tedy upozorňovat. Mikrofon je kalibrovaný jak co do frekvenční charakteristiky, tak v pozdějších měřeních i co do absolutního akustického tlaku a to konkrétně pistonfonem Brüel&Kjaer 4220 s barometrickou korekcí. Výškové měniče byly sejmuty na "jeden záběr", středobasové složeny far+nearfield na 500Hz. Zobrazena osová charakteristika složená far+nearfield, ostatní farfield do 90° po 15°. TS parametry měřeny metodou přidané hmotnosti. Zkreslení při 2,83V, pokud není udáno jinak.
>>>pokračuj
Elektroakustická měření
28.3. 2009 01:00 článek je stále ve stavu rozepsaném - doporučuji sledovat aktualizace
Nebudu se zabývat teorií, ta je popsaná jinde dost dobře. Toto bude spíš návod klikni tam, dostaneš todle. Na začátku předpokládám, že máme nainstalovaný LspLAB verze 3.1.3 (jednotlivé verze se dost liší), který je asi nejvhodnějším programem pro měření frekvenčních charakteristik a Artu (včetně Steps a Limp).>>>pokračuj
Výsledky měření
21.12. 2008 22:00
Předměty:Mikrofonní kapsle: MCE 100, MCE 102, MCE 4000, MCE 4500, MCE 2000, MCE 2500, VM6050. MCE100 je podobná MCE 102.
Měniče:
TVM: ARN 6618, ARN 6614, ARX 150-08/07/8, ARN 116/10/8, ARV 78, ARV 104
Tesla: ARZ 668
Beyma: 5MP60N
Seas: 27TFFC, 29TAF/W, L15
Monacor: SPH 170C, SPH 135KEP, SP 100/8, DT 300
Genius: vejška z HT5.1
Vifa: C20WJ16-4
Peerless: HDS Exclusive 4" (830881), HDS Exclusive 5.25" (831882)
Eminence: LAB12
B&C: 18PS76
RE Audio: MT-15
Reprosoustavy: Zaph Audio Seas L18 / 27TBFC/G, Monacor SPH170C / Seas 25TAF/D
>>>pokračuj
Dvoupásmová reprosoustava Monacor SPH-170C a Seas 25TAF/D
3.10. 2008 20:37 upraveno 1.11 2008
Potřeboval jsem nějaké zadní efektové reprodsoustavy domácího kina a vzhledem k tomu, že jsem měl předky se 7" + 1" a dvě stejné ozvučnice, sháněl jsem se po levnějším řešení rozměrově podobném. Volba tady nebyla cílená, náhoda se ale nakonec ukázala být velmi dobrým pomocníkem, ale nebudu předbíhat. Oba dva měniče - výškový i basový byly zakoupeny za velmi dobrých cenových podmínek - basáky nepoužité z bazaru a vejšky s velkou slevou úplně nové.Konečně jsem se nedávno dostal k přeměření reprosoustav a dočkal se nemilého překvapení. Jedna z reprobeden měla obrovskou díru kolem 3,5kHz (asi 7dB) a vůbec celá frekvenční charakteristika byla podivně zvlněná. Odšrouboval jsem středobasové reproduktory, vyfrézoval testovací desku pro ozvučnici a jal se měřit. No musím říci, že ten den byl plný překvapení.
>>>pokračuj
Citlivost měniče v okolí rezonančního kmitočtu, tvar charakteristiky
13.7 2008 13:28
Vždycky mě pobaví, když čtu jak dosahuje subwooferová reprosoustava citlivosti 98dB. Nebo jak je jeden reproduktor citlivější o 5dB než druhý. Že tomu tak zdaleka není, je možné odsimulovat všude možně, jenže né každý to zřejmě udělal nebo "to tam vidí". A to vůbec nemluvím o různých kouzlech při měření citlivosti, použitých napětích a hlavně zapojení cívek.>>>pokračuj
Bandpass 4. řádu, pasivní zářič a upravená Beyma 8BR40
11.3. 2008 18:06
Subwoofer vzniknul tak nějak z potřeby postavit projekt na odreagování, bez nároku na parametry ohrožující statiku domu. Prvním podnětem byla rozbitá Beyma 8BR40, která se mi dostala do ruky. Tu jsem rozebral na prvočinitele, následovala výměna membrány, prachovky a byl z toho nový reproduktor. Pak jsem se nějak dostal k usmaženému 12" reproduktoru a napadlo mě, co zkusit bandpass trochu jinak. Jedním z cílů totiž bylo postavit něco nenáročného na zesilovač a elektroniku okolo, co by zároveň bylo schopné nahradit 6,5" a menší "subwoofer" z domácího kina, hrající pouze jednu frekvenci.>>>pokračuj
Jednoduché měření impedance, fáze a TS parametrů
6.1 2008 15:52
K potřebnému vybavení patří PC, fullduplex zvuková karta, zesilovač a pár kabelů, konekterů, součástek. Pak už stačí trochu času a chuť do práce. Hlavní část obstará program Limp od Arta software.>>>pokračuj
Projektorová optika a konstrukční rozměry
10.8 2007 12:46
Pokusím se trochu prezentovat můj současný náhled na problematiku projektorové optiky a úzce souvisejících konstrukčních rozměrů.>>>pokračuj
Obecný úvod a základní komponenty projektoru
14.2 2007 20:20
Proniknout do problematiky DIY projektorů není tak jednoduché. Jednak zasaduje mnoho oborů a druhak jsou informace roztříštěny po fórech v několika jazycích. Pokud už ovládáte příslušné cizí jazyky, zpravidla vás čeká téma o desítkách stran s často zbytečnými příspěvky.Vynecháme v tomto případě samotnou teorii výběru nebo výroby jednotlivých komponentů a něco si o nich stručně řekneme.
>>>pokračuj
Kam s obrazem?
27.1 2007 19:45
Otázka, kterou by si měl položit každý začínající stavitel projektoru, tedy kam s tím obrazem. Pokud je snaha ušetřit (a ta je vždycky), může se popřemýšlet o domací výrobě plátna nebo projekční plochy vůbec. Ke komerci často ani nelze jít protože nabízené úhlopříčky sou v některých případech nedostačující.>>>pokračuj
Ruční výpočet polohy, velikosti zrcadla a protáhnutí ohniska fresnelky
30.12 2006 19:08
No protože ta moje utilitka je docela špatne pochopitelná, rozhodl sem se napsat, jak hodnoty přepočítat ručně. Ono když si to clovek jentak představí, nemusí správně vyřešit pár detailu, na kterých celá problematika stojí.>>>pokračuj
Čím vším se dá v projektoru svítit?
28.11 2006 21:26
Projektory tu jsou už řadu let, technologie zdroje světla se postupně měnila, takže neuškodí si krátce shrnout co všechno se dá použít.>>>pokračuj
Repas reprosoustav k PC
9.10 2006 18:42
Využil sem zbytků dřevotřísky a předělal Pc ze zežloutlého plastu do dřeva. "Upgrade" mě stál asi 250 korun a už mi ze vzhledu beden konečně není na blití.>>>pokračuj
Výsledný obraz nejjednodušších DIY projektorů
4.10 2006 15:20
Všude po internetu se valejí hromady podobných prezentací. Žádný autor vám ale nepoví, jaké jsou nevýhody a nedostatky. Po té, co sem vystřídal základní "konstrukce" DIY projektorů, sem se rozhodl vám tyto popsat i z té negativní stránky.>>>pokračuj
Výpočet polohy zrcadla a souvisejících vzdáleností
3.10 2006 19:01
Vzhledem k tomu, že se rozmáhají projektory se 17" lcd, daleko častěji se řeší zmenšení bedny pomocí zrcadla. Že výběr vhodného zrcadla a s ním související výpočty nejsou tak jednoduchá věc, sem se přesvědčil i já. Popíšu zde proto vlastnosti (snad) užitečné utilitky, kterou jsem uvolnil ke stažení.>>>pokračuj